Časté dotazy
Na této stránce naleznete nejčastěji pokládané dotazy a odpovědi na ně (tzv. FAQ). Ne všechno se vejde do podmínek a návodu a upřímně, mnoho lidí návody jednoduše nečte. Ono také mnohdy není ani důvod, protože dobře udělaný systém by návod potřebovat neměl - běžná gramotnost by měla postačovat. Někdy je určité řešení výsledkem kompromisu (např. legislativního), některé dotazy se týkají běžného provozu, atd. A na ty nejčastější se pokusíme odpovědět.
Kolik stojí inzerce? Nic, inzerce je zdarma (mimo rubrik služby a práce). Zpoplatněné je pouze volitelné zvýraznění.
Proč se mám registrovat a přihlašovat, když "jinde" nemusím? Ale i tam musíte, jen si to neuvědomujete. A to dokonce pokaždé když s inzerátem pracujete. A dokonce velmi nepříjemně opisujete nonstop jednorázové přihlašovačky ze sms. To všechno u nás není nutné. Navíc běžným přihlášením získáte haldu výhod - levnější služby zvýraznění již od 3,50 kreditů (1 kredit stojí 1 korunu), možnost přihlášení přes sociální sítě, hromadnou správu inzerátů, atd. A nakonec - pokud použijete jakéhokoli správce hesel, přihlášení proběhne automaticky, takže je to vlastně přesně naopak, právě u nás se po registraci aktivně přihlašovat už vůbec nemusíte.
Chtěl bych přímo do inzerátu přidat více kontaktů. Mohu? Samozřejmě. My nikoho neomezujeme a chápeme, že kontakt je pro prodej jeden z nejdůležitějších údajů. Dejte si do inzerátu tolik kontaktů, kolik potřebujete a takové, jaké vám vyhovují. Třeba i gps souřadnice krmelce u chaty.
Musím se registrovat, když chci jenom nakupovat? NE, pro čtení registraci nepotřebujete, kontaktovat inzerenta můžete emailem pomocí formuláře. Pokud inzerent uveřejnil své telefonní číslo do textu nebo do otevřeného kontaktu, uvidíte i telefonní číslo. Pokud je telefonní číslo skryté a chcete jej vidět, pak ano, registrace bude nutná. Výhodou ale je, že pokud prohlížíte inzeráty z mobilního telefonu, můžete kliknutím na číslo ihned volat (toto lze i na PC pokud máte headset a nainstalovaný nějaký telekomunikační program – skype, sip phone, atd.).
Jak kontaktovat inzerenta, který již inzerát vymazal? To jednoduše po právní stránce nelze. Právo na výmaz je dané nařízením EU 2016/679 (GDPR). Můžete si ale (např. do záložek) uložit profil prodejce a kontaktovat jej emailem z profilu. Pokud potřebujete, může podpora profil vyhledat a email a odkaz na profil vám poslat emailem. Tato služba je placená a stojí 50 kreditů. K vyhledání je potřeba být zaregistrovaný, mít dostatečnou rezervu kreditů a přesné označení inzerátu (item id). Profilové jméno inzerenta obvykle NESTAČÍ (může být shodné s jiným uživatelem). Pokud inzerent svůj účet vymazal jako takový, vydáme historické údaje pouze na úřední žádost (dataretention 6 měsíců).
Zapomněl jsem heslo, co dál? To je jednoduché. Stejně jako u všech ostatních internetových služeb i SuperRAT má proces obnovení hesla. Otevřete běžně přihlašovací stránku a klikněte na odkaz "Zapomenuté heslo". Do registrovaného emailu přijde odkaz pro jeho obnovení. Pakliže se do emailu z nějakých důvodů nemůžete již dostat, ale máte v profilu uložen telefon (v profilu, NIKOLI inzerátu), podpora na tento telefon zavolá a heslo změní spolu s vámi na nové. Volání podpory na váš telefon je zpoplatněné 50 kredity.
Nemohu najít svůj inzerát. Otevřete si „můj účet“ a položku „inzeráty“. Zkontrolujte si, zda-li jste správně uvedli kategorii, případně můžete inzerát rovnou opravit tlačítkem „edituj položku“
Proč mi mizí starší podobné inzeráty? Pokud je inzerát příliš podobný, dojde k tomu, že je starší verze odstraněna jako „spam“. Není možné mít více stejných inzerátů a to ani v různých rubrikách. Např. pokud prodáváte autorádio můžete jej dát do rubriky Autodíly-Elektronika (správně) nebo do rubriky Elektronika-Rádia (nepříliš dobře). Ale nelze mít tentýž inzerát v každé rubrice. Pokud to tak i přesto chcete, musíte dostatečně obměnit znění textu (jak nadpisu, tak těla). Jde o ochranu bazaru proti robotickým inzerentům.
Chci editovat inzerát se zaplacenou propagací a nechci o propagace přijít. Mohu? Ano zajisté. Editací inzerátu nic neztratíte. Můžete i změnit kategorii a klidně celý text. I zde platí pravidlo, že nikoho ve využívání propagací nijak neomezujeme.
Nejdou mi vložit fotografie. Fotografie musí mít velikost do 8MB. Pro někoho je toto těžké odhadnout, ale obecně se dá říci, že ideální jsou cca 5-10megapixelové fotografie. Pokud fotíte telefonem s vysokým rozlišením, většina telefonů ukládá dvě verze fotografií, používejte tu menší (tzv. Náhledovou). Nebo v grafickém editoru fotografie zmenšete. Pamatujte, že čím menší fotografie budete vkládat, tím bude proces rychlejší. Speciální případ je, pokud jste příliš rychlý a pokusili jste se vložit další inzerát bezprostředně po předchozím. Pak se zobrazí chyba viz následující dotaz:
Při vkládání inzerátů se mi napíše chyba „Příliš brzy. Měl byste počkat před vložením dalšího inzerátu.“ Ano, to je ochrana proti robotickým inzerentům, můžete vložit pouze jeden inzerát za 30 až 45 sekund. Pokud se pokusíte o dřívější vložení, nepůjde to a jako další ochrana se zablokuje vložení fotografií k tomuto inzerátu. Obnovte stránku (tlačítkem prohlížeče obnovit nebo na PC stiskněte klávesu F5) a napište inzerát znovu. Pokud se vám nechce jej přepisovat, vložte jej bez fotografií a fotografie doplňte v editaci inzerce dodatečně.
Zaplatil jsem si propagaci, vše proběhlo v pořádku, ale nepřišel mi účet (faktura). Účty (faktury) se neposílají emailem, lze je stáhnout v menu „Můj účet“ položka „Faktury“. Faktury se vystavují automaticky za každou platbu (jak kartou, tak převodem, tak jakoukoli alternativní metodou). Pokud potřebujete podrobný přehled kolik kreditů jste následně za co použili, naleznete jej v položce „Propagace“ na kartě „Platby“. Přidržíte-li myš na symbolem lupy, uvidíte kompletní detail včetně rozpisu ID inzerátů.
Potřebuji dávat více než 30 inzerátů měsíčně, musím si koupit prémiové členství? Ano a ne - jak kdy. Limit je pouze na počet živých zvěřejněných inzerátů za posledních 30 dní. Pokud, když něco prodáte, inzerát deaktivujete nebo smažete, můžete si hned vytvořit další. Stejně tak, hned jak od nejstaršího inzerátu uplyne 30 dní, můžete si udělat 31ní atd. Limit je ochrana před zanesením bazaru. Přesto prémiové členství není jen "trapné předplatné limitu". Je to hlavně o množstevních slevách na propagace. Třeba se to na první pohled nezdá, ale i stříbrné členství přinese na čvrt roku slevu 10%. A k tomu i měsíční 10% bonus. Pokud prodáváte víc věcí, určitě je také chcete lépe propagovat, aby se prodali rychleji (a lépe). Když utrátíte i jen pouhých 300,- měsíčně, tak se vám na slevách stříbrné členství úplně vrátí. A mimo to, členství se dá zaplatit i kredity. A to i těmi nasbíranými nebo bonusovými. Původ kreditu nerozlišujeme, kredit je stále kredit :-)
Potřebuji jen třicetjedna inzerátů, půjde to bez členství? Ano - na ten 31ní inzerát si budete muset počkat 30 dní, ale technicky členství není potřeba (při platnosti inzerátu 90 dní, teoreticky můžete dosáhnout na 90 inzerátů bez členství). Ale jak je řečeno výše, výhoda členství není primárně počet inzerátů, ale sleva na propagace.
Proč v nabídkách ceny dohodou namísto ceny je jen XXXX? Bohužel je to z legislativních důvodů. Kdybychom realizovali kompletní nabídkový systém i s cenou, museli bychom podle směrnice EU DAC7 (aplikovala Fialova vláda 2023) hlásit každého prodejce, který za kalendářní rok prodá buď za víc jak 2000€ nebo 30 kusů zboží (třeba i po koruně). Uvědomte si, že např. výroční obměna šatníku u rodiny s dětmi může čítat desítky kusů, nebo slušný notebook či telefon stát deset a více tisíc apod. Přestože jsme inzertní portál a nikoli obchodní platforma, pokud bychom cenu aktivně učiněné nabídky znali, podle výkladu bychom měli předpokládat že k dohodě vlivem nabídky došlo, a úředně by se musela ohlašovat v duchu presumpce viny „částka, která je známa“. To je samozřejmě absolutní logický nesmysl, protože to, jestli k dohodě dojde nebo nikoli není pouze o jakési učiněné nabídce, bohužel se k tomu takto úřady staví (zatím). Proto tedy částky ceny dohodou jsou pouze součástí sestaveného emailu a posílány pouze emailem přímo inzerentovi, stejně jako běžný kontakt inzerenta emailem formulářem vpravo. Je to tedy přímá komunikace mezi nakupujícím a prodávajícím, která pod evidenci DAC7 nespadá. Více viz stránky Návod a DAC7.
Mám nastavené automatické topování, ale stejně nejsem úplně první. Jak to? To je poměrně jednoduché. První budete v ten čas, ve kterém jste si topování zapnul. U velmi exponovaných rubrik se může stát, že i v jednom čase došlo k více topům najednou, pak se uplatní v rámci jedné minuty pořadí vložení do databáze. Například pokud jste si autoTOPku pořídil ve 12:30 hodin, budete každý den ve 12:30 určitě první. Ale např. ve 12:35 tomu tak už být nutně nemusí - někdo si mohl nastavit autoTOPku na tento pozdější čas, nebo si právě koupil jednorázovou TOPovku. Nezapomeňte, že váš inzerát není jediný na bazaru. Máme pravděpodobně nejlepší management TOPek ze všech inzertních serverů. SRAT.cz je patrně jediný inzertní server, který měří TOPky spravedlivě s přesností na minuty, jinde škoda slov. I tak ale nezapomínejte, že TOPka primárně znamená posun před netopované inzeráty ve skupině ostatních TOPek (mezi TOPkami pak s přesností na minuty).
Máte zveřejněný inzerát, kde je moje telefonní číslo, ale ten inzerát není můj. Zavolejte na podporu z vašeho čísla (nebo kontaktujte podporu emailem nebo formulářem a podpora zpětně zavolá) a uveďte ideálně ID inzerátu (nebo jednoznačnou identifikaci). ID inzerátu zjistíte v hlavičce inzerátu (sekce mezi nadpisem a fotkami) nebo v adresním řádku.
Příklad adresy inzerátu:
https://srat.cz/index.php?page=item&id=745
Narazil jsem na podvodníka, co dál? Oznamte to policii. Popište přesně co se stalo, kdy, kde, kdo, co atd. Pokud podvodník byl inzerentem, a reagovali jste na jeho inzerát, můžete také přidat ten inzerát vytištěný. Pokud podvodník reagoval na váš inzerát, můžete vytisknout případnou korespondenci a/nebo sms nebo jinou komunikaci. Ulehčíte tak práci policii.